Вітаю Вас, Гість

Шкільна програма громадянського виховання

«Школа – громада»

 

Особистісно-зорієнтований підхід в громадянсь­кому вихованні учнів має своєю основою неповторність, відособленість, цілісність, самобутність кожної людини. Перш за все організація виховно­го процесу школи залежить від багатьох індивіду­альних особливостей: вікових, статевих, нейродинамічних, характерологічних та інших. Тому, спи­раючись на знання індивідуальних особливостей, класні керівники намагаються створити найсприят­ливіші умови для розвитку громадянської актив­ності своїх вихованців.

Шкільна програма реалізується з урахуванням вікових особливостей та проблем і потреб кожного учнівського колективу та визначає цільові напрям­ки, на яких будується процес виховання.

Цільові творчі програми конкретизують життєдіяльність класних учнівських колективів.

Пояснювальна записка

Призначення шкільної програми громадянсько­го виховання — забезпечити реалізацію концепції громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності.

Її зміст орієнтує на практичне досягнення стратегічної мети громадянського виховання — сформувати свідомого громадянина, патріота, професіонала, тобто людину з притаманними ри­сами характеру, світоглядом і способом мислення, почуттями, вчинками та поведінкою, спрямовани­ми на саморозвиток та розвиток демократичного громадянського суспільства в Україні.

Зміст шкільної програми « Школа – громада» є основою для організації виховного процесу з учнями різних вікових груп в контексті особистісно зорієнтованого виховання.

Приступаючи до організації виховного процесу, його планування, класні керівники спільно з соціальним педагогом школи, керівниками гуртків, перш за все, вивчають особистість учнів, класні учнівські колек­тиви аналізують фактори впливу на особистість. Це дає можливість зосередити увагу на тих завданнях, які є сьогодні найбільш актуальними.

Прагнучи зробити життя шкільного та класних учнівських колективів багатим і захоплюючим, по­вноцінним і різноманітним, до організації виховно­го процесу залучають учнівський актив, органи са­моврядування, громадськість.

Під час розв'язання завдань громадянського ви­ховання та освіти вчителі, класні керівники разом із вихованцями використовують цільові творчі про­грами, ефективні форми, методи та види діяльності.

Шкільна програма громадянського виховання спрямовує всіх вчителів, класних керівників на ор­ганізацію роботи з громадянської освіти з застосу­ванням та усвідомленням понять: держава, грома­дянське суспільство, етнос, рід, народність, нація. Центральним є поняття Батьківщина.

Громадянську спрямованість навчально-вихов­ному процесові надає громадянсько-орієнтована комунікативна взаємодія вчителя з учнем. Ко­мунікативний вплив вчителя на громадянську сфе­ру учнів цілеспрямовано та регульовано здій­снюється соціально-психологічними методами.

Творче використання даної програми залежить від володіння класними керівниками знаннями про сутність, зміст, форми і методи виховання, йо­го   закономірностей   та   принципів   організації

життєдіяльності    учнівських    колективів,    особистісно-зорієнтовану педагогіку.

Мета. Формування вільного громадянина, твор­чого, активного, здатного розв'язувати завдання, які забезпечать поступ нації, розвиток державності. Формування національної свідомості. Виховання почуття патріотизму. Формування культури міжетнічних відносин. Розвиток планетарної свідо­мості. Виховання дбайливого ставлення до приро­ди. Формування моральної особистості. Розвиток мотивації до праці, прагнення результатами праці приносити користь своїй Батьківщині.

Основні принципи. Науковий, системний, кон­кретно-історичний, діяльнісний, особистісно-орієнтовний.

   Очікуваними результатами реалізації шкільної програми громадянського виховання «Школа – громада » є:

   випускник школи — компетентна, громадянська зріла особистість;

     їй притаманні: почуття гордості за свою школу; громадянського   обов'язку   і   відповідальності, гідності і мужності, діловитості.

Становлення дорослості повинно збігатися з по­явою громадянської гідності як у внутрішньому світі випускника школи, так і в його діях.

 

Реалізація шкільної програми

громадянського виховання

« Школа – громада »

 

І розділ

«Люблю тебе, моя Вітчизно»
                         1—4 класи

Мета. Закласти основи для формування громадянськості, як інтегративної риси особистості. Розвивати у дітей прагнення бути свідомими громадянами України, її патріотами. Виховання любові до рідного краю.

Основні завдання. Формування у дітей поняття «Я» у навколишньому світі, «Я і світ» — формування взаємин у колективі, сім'ї.

Основні форми роботи. Бесіди про державні символи Герб, Прапор, Гімн; «Наша Вітчизна — Україна», «Без верби і калини немає України».

Уроки права. «Права людини та дитини» (адаптована розповідь на основі Конвенції про права дитини), «Основний Закон нашої держави» (на основі Конституції України).

Конкурс малюнків.  «Моя Україна».

Сімейні уроки на тему «Я — син чи донька».

Твір на тему «Хто я такий».

Уроки гарної поведінки: «Не кидай слів на вітер», «Добрими справами славна людина».

Уроки мужності: «Герої поряд».

Трудові  операції:   «Калина  в  моєму подвір'ї», «Посаджу дерево».

Подорожі, експедиції « Сім чудес мого краю»

II Розділ

Моя найкраща в  світі сторона

чарівна, неповторна Україна...

5 класи

Мета. Розвивати почуття патріотизму, гордості за свою Батьківщину. Виховання активної особистості з притаманною їй громадянською свідомістю, почуттям національної гідності.

Основні завдання. Формування дитячого колективу, створення в ньому комфортного середовища для розвитку особистості.

Основні форми роботи. Презентація класу, свято «Ми», цикл бесід «Мій світ і я», «Я серед людей», година класного керівника «Світ і людство», «Земля моя — моя історія жива», знайти себе «Віра в себе», «Моя вдача, мої здібності, інтереси», КТС: «Доля моєї сім'ї в долі України», творчі і інтелектуальні ігри: «До таємниць душі людської», «Знай, умій, дій». Формування традицій класу. Експедиція «До глибини віків». Похід «Мій край — моя батьківщина».

 

III розділ

«Я це ти, він, вона, я це всі учні

нашого класу, села, України»

67 класи

Мета. Формування громадянина-патріота Ук­раїни; виховувати повагу до Конституції України, державних символів, свідоме ставлення до обов'язків людини і громадянина, пізнати себе, своїх однокласників, народ, землю, бажання пра­цею розбудовувати державу, примножувати її ба­гатства.

Основні завдання. Усвідомлення поняття «Я — Ми» людина, громадянин. Виховання в учнів пози­тивних рис характеру: обов'язковість, чесність, ор­ганізованість, доброту, щирість, повагу до старших, співпереживання, вимогливість до себе. Допомога у подальшому становленні органів класного самовря­дування, розвиток їхньої самостійності.

Основні форми роботи. Організаційно - діяльнісна гра «Лідер». Методика вивчення особис­тості.

Години спілкування:  «Я і школа», «Рубежі то­бою намічені», «Для чого живе людина», «Чи можна змінити характер людини».

Конкурс-виставка: «Світ моїх захоплень».

Конкурс творів: «На кого я хочу бути схожим».

Письмова сповідь: « Чи такий я , як всі»

Турнір: «Що я знаю про позитивні риси особи­стості».

Диспут: «Навіщо я прожив, день, якщо не пізнав нічого нового».      

IV розділ

Я, громадянин і патріот держави.

Я все зроблю для блага і тепла

89 класи

Мета. Формування у школярів особистісних рис громадян України, розвивати духовну, моральну, художню, естетичну, правову, трудову та еко­логічну культуру. Прищеплення бажання стати свідомим громадянином своєї держави, виховувати любов до свого рідного краю.

Основні завдання. Виховання правової культу­ри, загальнолюдських цінностей.

Основні форми роботи. Години спілкування: «Що таке спосіб життя», «Моральні переконання та вчинки у моєму житті», «Утверджуй у собі лю­дину», «Бути самим собою», «Моя мета у житті»,« Погляд у майбутнє, що нас чекає», «З чого почи­нається зрілість»;діалог: «Критикуєш ти — крити­кують тебе»; рольові ігри: «Політична трибуна», «За нами майбутнє»,  дискусійний клуб: «Позиція», захист портрета творчої особистості учня,  свято творчості, поетичні, музичні, вітальні, захист твор­чих ідей, бюро творчих послуг, день здоров'я, день нешкільних звичок, презентація родин, гра «Дивосвіт», екскурсії в природу, самопрезентація «Природа моїми очима», гра-конкурс «Екологічний бумеранг», проекти «Образ моря в поезії», «Поезія гір», «Чому природа повертає людині почуття ди­тинства», експедиція «Кришталеві джерела», роз­роблення екологічних стежок свого краю.

V розділ

Ми юний цвіт нової України.

У наші очі дивиться народ

1011 класи

Мета. Виховання в учнів почуття любові і вірності своїй Батьківщині; формувати переконан­ня особистої відповідальності кожного за долю своєї держави та власного народу.

Основні завдання. Формування свідомого гро­мадянина — патріота України, девізом якого є: «Від моїх вчинків і дій залежить доля моєї країни; мого народу, моє власне майбутнє, я за все це відповідаю перед законом і ближніми».

Основні форми роботи. Години спілкування: «Я — Ми — Сім'я — Батьківщина» — 11 класи, «Я — громадянин України», «Роль ідеалу в житті люди­ни», «Моральні переконання та вчинки у житті на­шого класу». Твори-роздуми: «Якщо я тільки для себе, то для чого я!», «Я серед людей — це пробле­ма», «Любов'ю дорожити вмійте. Що це значить». Тематичні конференції: «Закон і право», «Свобода і відповідальність». Відверті розмови: «Чи можу я стати іншим для себе, для людей?», «Хотів би мати друга такого, як сам?». Твори-роздуми: «Чи маю я здатність когось надихати», «Чого я недодаю дру­зям». Огляд подій: «Новини», «Різні погляди на один факт». Естафета: «Шукайте закономірності». Аукціон професій: «Зроби свій вибір», «Захист майбутньої професії».

 

                            Цільова творча програма «Я – учень школи»

6-7 класи

Пояснювальна записка

ЦТП «Я — учень школи» є основою реалізації ІІІ розділу шкільної програми громадянського виховання.

У громадянському вихованні особливого значення набуває особистісно-орієнтований підхід, коли в центрі виховного впливу стоять інтереси дитини потреби та можливості.

Програма «Я — учень школи» сприяє здійсненню науково-методичної, педагогічної та психологічної функцій для створення умов у колективі вдосконалення здібностей кожної особистості класу, відповідно до її потреб та можливостей. Вихідною є особистісна спрямованість учнів 6-7класів.

Основна мета. Розвивати навчально-пізнавальні потреби і здібності учнів; допомогти їм у науковій орієнтації своєї навчальної діяльності. Формувати громадянську думку з важливих проблем життя, суспільства, людських стосунків.

Основні завдання. Формування моральної самосвідомості, навчання культури поведінки, вміння спілкуватися,   стисло   висловлювати   свою  думку. Сприяти виробленню в учнів на основі загально­людських цінностей норм етики, моральної само­оцінки, формуванню їх моральних переконань. Підвищення самостійності учнівського самовряду­вання в плануванні, організації й аналізі повсякден­ної діяльності. Формування учнівського колективу, міжособистісних взаємин та ціннісно-орієнтаційної єдності в ньому.

               Соціально-педагогічна діяльність у колективі

Здійснення особистісно-орієнтованого підходу у формуванні позиції особистості має привести до нової системи виховання, що спирається на осо­бистість як самоцінність, і на цій основі створює умови для орієнтації учнів на аналіз власних дій, планування своєї роботи, навчання прийомів само­контролю. Основними завданнями вчителя є ор­ганізація виховного процесу, що допоможе учню розвивати навчально-пізнавальні процеси на основі самовивчення і самопізнання, самоорганізації своєї діяльності.

Основні форми роботи. Письмова сповідь, бесіди, диспути, години спілкування, психологічні практикуми, організаційно - діяльнісна гра «Лідер», проективна методика «Я і школа», творчі естафети.

Усний журнал, колективно-творча діяльність, вечо­ри, турніри, конкурси, тестування, тренінги з пи­тань підготовки до життєво важливих ситуацій.

   I.         Пізнай себе.      

Години спілкування: «Чи знаєш ти себе», «Ру­бежі, тобою намічені», «Про мене, про тебе, про нього».

Письмова сповідь: «Чи такий я, як всі», «Внутрішнє бачення свого «я».

Диспути: «Контроль і самоконтроль — з чого во­ни починаються?», «Навіщо я прожив день, якщо я не пізнав нічого нового».

    II.       Життєве самовизначення.

Бесіди: «З чого починається дорослість», «Як твориться характер», «Культура самопізнання і са­мовиховання».

Практикум: «Правила щасливої людини», «Як визначити свої здібності».

Тестування: «Я — реальне», «Я — ідеальне», «Чого я прагну».

Тренінг з питання підготовки до життєво важли­вих ситуацій.

ІІІ. Самореалізація особистості.

Анкета-сповідь «Чому я такий?».

Анкета «Хочу позбутися негативних рис характеру».

Години спілкування: «Пошуки свого «я», «Шлях до себе», «Ти і колектив».

Естафета улюблених занять.

         IV. Загальнолюдські моральні цінності.

Години спілкування: «Знайди себе перш, ніж шукати щось інше», «Не роби іншим того, чого не хочеш, аби зробили тобі», «Друг — це означає дру­гий «я».

Практикум: Складання еталону поведінки для свого віку.

Турнір ввічливих хлопців.

 

 Цільова творча програма «Я — лідер»

10-11 класи

Пояснювальна записка

ЦТП «Я — лідер» є основою реалізації V розділу шкільної програми громадянського вихо­вання, яка спрямована на виховання особистості підлітка, з урахуванням тенденцій підліткового віку, спрямованих на самоствердження в учнів громадянськості. Має сприяти вихованню в учнів громадянської діловитості, визначенню дорос­лості, яка збігається з появою громадянської гідності — як у внутрішньому світі, так і у вчин­ках.

Основна мета. Формування культури життєво­го самовизначення. Забезпечення духовного ста­новлення особистості учня, створення умов для його самореалізації у різних видах творчої праці,задоволення його потреб та інтересів, девізом якої є «Від моїх вчинків і дій залежить доля моєї країни, мого народу, моє власне майбутнє». Формування навичок самоврядування, соціальної активності і соціальної відповідальності суб’єкта громадянського суспільства у процесі практичної громадянської діяльності школяра. Організація змістовного дозвілля дітей і молоді з урахуванням їх інтересів на основі ініціативи та самодіяльності вихованців.

 

Основне завдання. Вивчення інтересів, здібностей; нахилів учнів на основі аналізу проведення виборів лідера класу. Усвідомлення учнями понят­тя «Лідер», його основних складових. Формування вмінь відстоювати свою точку зору, культуру де­мократій, терпимості до іншої точки зору, права на особисте судження.

Соціально-педагогічна діяльність. Створення умов для самовизначення і самореалізації особис­тості відповідно до його індивідуальних творчих здібностей та життєвого досвіду. Здійснення особистісно-орієнтованого підходу у формуванні по­зицій особистості майбутнього лідера з переко­наннями відповідальності кожного за долю своєї держави та власного народу.

Основні форми роботи. Година спілкування, твори-роздуми, тематичні конференції, відверті розмови, валіза лідера, розмови, науково-прак­тичні конференції, дискусійні клуби, конкурс про­ектів, захист програм.