За допомогою тільки школи неможливо побудувати світ,
Але побудувати світ без допомоги школи теж неможливо.
Учнівське самоврядування – це здійснюване самими школярами управління справами своїх колективів. У школі воно охоплює всі первинні, проміжні та загальношкільні учнівські колективи, товариства, клуби, інші об’єднання учнів.
Самоврядування учнів – це форма демократичної побудови життя учнівського колективу, яка передбачає:
- широку участь учнівських самодіяльних організацій та їхніх виборних органів в управлінні найважливішими питаннями своєї життєдіяльності з урахуванням інтересів учнів різних вікових груп;
- формування високих моральних якостей, інтелектуальних та організаторських здібностей;
- удосконалення практичних умінь та навичок у процесі колективного визначення важливих цілей із подальшою їх реалізацією.
Самоврядування – дієвий спосіб поєднання теорії та практики у вихованні громадянина демократичного суспільства, своєрідна практична частина громадянської освіти та виховання. Учні на практиці засвоюють свої права та обов’язки.
Ще в школі учні здобувають навичок громадського самоврядування, виховуючи лідера ХХІ століття, людину, яка б змогла приймати, виконувати доленосні рішення в житті громади, регіону, держави і відповідати за них.
Учнівське самоврядування — це форма організації життєдіяльності колективу учнів, яка підтримує розвиток їх самостійності через прийняття та реалізацію рішень для досягнення суспільно визначених завдань.
Участь дітей в учнівському самоврядуванні допомагає формуванню в них більш чіткої та свідомої громадської позиції та ціннісного відношення до себе й до інших, розвиває соціальні навички поведінки і дає установку на самостійне прийняття рішень у проблемних ситуаціях, надає учням можливість приймати рішення і реалізовувати їх в інтересах усього учнівського колективу. Як правило, самоврядування виявляється через планування діяльності колективу, організацію цієї діяльності, аналіз своєї роботи, підбиття підсумків зробленого і прийняття відповідних рішень.
Можна визначити три головні мети, три орієнтири в діяльності учнівського самоврядування. Перша — допомога в розвитку дитини, тобто допомога у формуванні таких якостей людини, як самостійність, активність, відповідальність, ініціативність, дисциплінованість тощо. Друга мета — організація ефективного функціонування навчальної групи. Без самоврядування неможливе успішне виконання функцій класного колективу, починаючи із забезпечення дисципліни та порядку в класі і закінчуючи створенням умов для професійного та громадянського самовизначення учнів. Третя мета — це формування в учнів готовності та здатності виконувати соціальні ролі, що дозволяє дитині розширювати простір для виявлення своєї активності.
Для досягнення вищезазначених цілей необхідно враховувати деякі принципи учнівського самоврядування. Загалом наукові та практичні працівники називають такі принципи:
1) діяльна наповнюваність роботи органів самоврядування;
2) соціальна значущість діяльності самоврядування;
3) відповідність змістовного організаційно - структурного компонента самоврядування рівню розвитку класного колективу;
4) взаємозв'язок функцій, повноважень, реальних справ і можливостей органів самоврядування;
5) добровільність і виборність органів самоврядування;
6) ініціатива, самодіяльність, творчість дітей;
7) гласність та актуальність рішень, що приймаються, колегіальність в їх розробці;
8) обов'язкове представництво класних колективів в органах шкільного самоврядування;
9) взаємозв'язок діяльності постійних та тимчасових органів самоврядування, послідовність і системність їх роботи;
10)взаємодія всіх органів самоврядування;
11)співпраця дітей та дорослих у процесі підготовки, прийняття і виконання рішень.
За твердженням А. С. Макаренка, діяльність народжує самоврядування, а не навпаки. Такою діяльністю може бути виконання відповідального завдання, доручене класу органом шкільного самоврядування, або проведення однієї чи декількох справ, де організаторами виступають об'єднані суспільними інтересам однокласники, або розробка та створення власними зусиллями учнів соціально значущого проекту, або створення в класі клубу, членами якого можуть стати учні, котрі мають спільні захоплення. Головне, щоб ця діяльність була цінною для суспільства і особисто значущою для дітей, відповідала їхнім інтересам та потребам. Тоді діяльність викликатиме в учнях бажання брати участь у ній, здійснювати індивідуальні та колективні дії з планування, підготовки і проведення, виконання постійних та тимчасових доручень, а відповідно до цього діяльність стане самокерованою. Поступово самоврядуванням будуть охоплені всі або більшість сторін життєдіяльності класного колективу.